De initiatiefnemers voor FoodXNoord waren uitgenodigd voor de presentatie van de ideeën die door studenten van de Hanzehogeschool Groningen zijn ontwikkeld voor het concept van de Food Factory. Een groot deel ervan betrof ook de beleving, het onderdeel waarvoor FoodXNoord zich heeft opgesteld. Het was weer verrassend en verfrissend hoe door de studenten hiernaar werd gekeken: FF naar de Food Factory!
De studenten van deze minor zijn door diverse docenten multidisciplinair begeleid (een samenwerking tussen de opleidingen industrieel productontwerp, toegepaste psychologie en commerciële economie). Het traject was opgezet rond de vraag: ‘Wat moet er te doen en te beleven zijn om consumenten te verleiden om naar de Food Factory te komen?’. Bij de ontwikkeling van de concepten volgden de studenten de stappen van de VOORT innovatiemethode, waarbij ze onder meer met consumenten in gesprek gingen, trends, technologieën en kansrichtingen in kaart brachten, concepten ontwikkelden en testten bij de doelgroep. Dit resulteerde in gevarieerde kansrijke concepten.
Niet alleen verschillende concepten voor verschillende doelgroepen (‘Foodies’, mensen die weinig te besteden hebben en de ‘gewone mensen’) passeerden de revu, maar er was ook gekeken naar welke toegangsprijs je zou moeten vragen om quitte te kunnen draaien. Verrassende en prachtige presentaties. We zullen die meenemen bij de aanscherping van onze plannen voor het leer- en ervaarcentrum voor voeding in de duurzame voedselketen.
Hieronder een selectie van enkele plaatjes, die wellicht prikkelen naar de verhalen erachter: